Lorenzo Veppi, producer, content creator en journalist, is ondertussen geen onbekende meer in de marketingwereld. Recent richtte hij CRAVE Agency op, zijn eigen marketingbureau. In 2018 na zijn studies Journalistiek ontdekte hij al snel dat hij geen journalist wou worden. Hij had eerder een passie voor andere activiteiten binnen de communicatiewereld. Na zijn succesvolle stage bij Vlaamse stylist en televisiepersoonlijkheid, Jani Kazaltzis, mocht hij meteen aan de slag bij Jani TV.
Hoe is CRAVE Agency tot stand gekomen?
Ik heb als freelancer voor verschillende bureaus gewerkt. Ik merkte op dat ze niet altijd mee waren met hun tijd. Ze werken volgens een traditioneel plan en PR is nog vaak een beetje oubollig. Ik wil een netwerk van diensten aanbieden aan klanten. Ik schakel freelancers in die ik vervolgens doorverwijs naar de klant. De klant moet alles kunnen krijgen wat hij of zij wil. De hoofdzaak is PR en content, maar ik wil ook bijvoorbeeld video en grafische diensten aanbieden. Dat is de idee daarachter. Het is een plaats waar je alles kan krijgen en niet moet gaan werken met vijf verschillende bureaus. Dat is een gat in de markt. Ik wil vooral kleine ondernemers een duwtje in de rug geven. Dat geeft veel meer voldoening.
Je liep stage bij Jani TV, hoe verliep je zoektocht naar een stage?
Mijn zoektocht naar een stageplek was moeilijk. Dat had te maken met verschillende zaken. Enerzijds omdat ik per se iets wou doen dat niet mocht van mijn richting. Dat was dus mijn eigen probleem. Aan de andere kant, merkte ik dat er een vooroordeel was.
Vooroordeel?
Je had mensen die op zoek gingen naar iets serieus. Niets mis mee. Dat is ook journalistiek ten slotte. Ik denk dat journalistiek niet altijd serieus hoeft te zijn. Lifestyle- en modejournalisten zijn er ook. Ik vond het heel moeilijk, misschien ook omdat ik als man ging solliciteren voor lifestyle, fashion en beauty. Ik heb uiteindelijk de kans gekregen bij Jani TV. Ik ben daar super dankbaar voor. Ik denk dat ze bij Jani TV afgegaan zijn op wie ik ben als persoon. Ze hoorden wat mijn passie en interesses waren en die stonden daar voor open terwijl andere bedrijven waar ik gesolliciteerd had, vertrokken vanuit de idee dat een man geen lifestyle en journalistiek mag combineren. Die hebben niet verder gekeken naar wie ik ben als persoon en/of ik daar echt iets kon bijdragen. De zoektocht naar een stageplek was een grotere opdracht dan ik dacht.
Hoe lang heeft dat geduurd vooraleer je een stage had?
Ik had heel snel een stage, maar die werd afgekeurd omdat het productioneel was. Daarna heeft het een halfjaar geduurd voordat ik een stage had.
Een stageplek zoeken, hoe ben je daarmee gestart?
Televisie was mijn hoofdrichting tijdens mijn studies. Het proces startte met het oplijsten van leuke programma’s waarvan ik dacht: daar zou ik graag aan meewerken. Vervolgens zocht ik naar de productiehuizen die de programma’s maakten of de zenders waar ik terecht kon. Uiteindelijk mocht mijn stage niet productioneel zijn, maar wel redactioneel. Toen wist ik dat ik iets in de lifestylesector wou doen. In België heb je sowieso niet veel keuze als het gaat om mode- en lifestyle. Het is nu nog moeilijker dan toen. Jani TV bestaat bijvoorbeeld niet meer. Ik ben toen echt gaan kijken wat er allemaal was en daarna ben ik mailtjes beginnen sturen. Het was een beetje op goed geluk.
Welke communicatie-elementen maken je strategisch sterk als stagiair?
Ik focus niet hard op mijn skills. Als je op school zit en je zoekt naar een stageplek dan weet je ook dat al je medeleerlingen in principe dezelfde skills hebben. Om erboven uit te springen, wou ik mijn persoonlijkheid laten zien. Laten zien wie ik ben als persoon en waarvoor ik sta. Je gedachtegang is ook belangrijk. Werkgevers moeten een idee hebben van wie je bent als mens en niet alleen van wat je kan doen.
Je hebt voor Jani TV ook zelf talenten aan boord gehaald. Naar welke elementen ben je allemaal gaan kijken tijdens de sollicitatiegesprekken?
Ik vind het belangrijk om te zien of het qua persoonlijkheid ook een match is. Je moet ook passen bij de identiteit van het bedrijf. Persoonlijkheid is de belangrijkste eigenschap om naar boven te brengen. Ik denk dat het ook veel doet.
Je persoonlijkheid naar boven brengen? Hoe doe je dat?
Voor mij was het moeilijk, want ik ben vrij introvert. Voordat ik op gesprek ging, oefende ik mijn gesprekken. Ik zou zeggen... Denk na wat voor bedrijf het is en welke persoonlijke eigenschappen matchen met het bedrijf waarvoor je solliciteert. Ik schreef het op en besloot dat er bepaalde eigenschappen waren die ik naar voren wou brengen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar eigenlijk moet je jezelf zijn in het gesprek. Ik weet dat heel veel mensen zenuwachtig zijn, maar vanaf het moment dat je echt op je gemak bent, komt je persoonlijkheid naar boven. Het is een beetje leren door dat zo veel mogelijk te doen. Ik was ook niet selectief tijdens mijn stageproces. Ik vond het goed om zo veel mogelijk gesprekken te voeren, want je leert daar echt uit. Solliciteren is echt een leerproces. Door zo veel mogelijk te solliciteren ga je goed worden in dat proces. Je gaat leren hoe je jezelf beter naar voren kan brengen. Je kan het ook oefenen met vrienden en familie. Ik weet nog dat ik een publicatie zag op LinkedIn met de meest gestelde vragen op sollicitatiegesprekken en dan kan je tijdens je voorbereiding nadenken over hoe je die vragen kan beantwoorden en hoe je je persoonlijkheid hierin kan verwerken. Het komt er ook op neer om comfortabel en kalm te blijven tijdens de gesprekken.
Je moet niet selectief zijn, maar kan je bepaalde grenzen hebben?
Ik heb altijd gezegd dat ik geen radio wou doen. Ik heb het uiteindelijk ook nooit gedaan, maar er is een bepaald punt geweest dat ik dacht wie weet zou ik het wel tof gevonden hebben. Ik vind het jammer, want mijn stage was ook niet iets wat ik me 100 % zag doen. Uiteindelijk ben ik na mijn stage twee jaar bij Jani TV blijven werken. Het was de tofste job die ik in heel mijn leven heb gedaan. Dat heeft me heel hard verrast. Ik denk ergens dat je een bepaalde grens kan trekken, maar misschien alleen als je heel zeker bent of je het al eens hebt geprobeerd?
Zijn er bepaalde zaken die anders kunnen in de werking van de stages?
Bij grote bedrijven worden er grote selectiedagen gehouden. Je moet dan proeven gaan afleggen en tel daar nog eens vier speeddates erbij. Ik vind dat een beetje fout omdat er daar weer wordt gekeken naar die skills. Het wordt uiteindelijk een soort competitie. Dat schrikt af en intimideert studenten. Je wordt ook een beetje als een nummertje beschouwd. Dat is een verkeerde en een onpersoonlijke aanpak. Er zijn veel mensen die daardoor benadeeld worden. Het is veel leuker dat ze kijken naar je portfolio.
Ik vind het ook een ouderwets idee dat stages hier volledig onbetaald zijn. Je moet daar niet per se een loon voor krijgen, maar voor studenten die leven met minder middelen en hun studies zelf moeten betalen, kan ik me inbeelden dat het niet eenvoudig is om bijvoorbeeld zelf je openbaar vervoer te moeten betalen. De trein en lunch kosten ook geld. Er wordt onderschat dat een stage ook financiële drempels kan hebben. Als bedrijf kan je dan bijvoorbeeld een bepaalde vergoeding voor de verplaatsing aanbieden. Maak het eerlijker.
Er zijn ook bedrijven die misbruik maken van stagiairs. Als je journalistiek doet en je solliciteert voor een redactionele stage en het enige wat je moet doen is koffie gaan halen en dossiers klasseren, dan leer je ook echt niets bij over je job. Dat is niet het doel van je stage. Het doel van een stage is dat je het beroep waarvoor je studeert voor even kan uitoefenen en zaken kan leren die je op school niet altijd kan leren. Scholen moeten misschien ook beter controleren welke taken studenten effectief moeten uitvoeren. Ik ken genoeg mensen die me na hun stage vertelden dat ze niet veel hebben mogen doen. Dat is toch wel een vorm van misbruik. Als je geen stagiair kan begeleiden en geen kansen wil geven, dan moet je er ook geen aannemen. Er moet vanuit het bedrijf een doel zijn om een stagiair iets bij te brengen en niet alleen maar kijken naar een stagiair als hulp.
Wat heb je geleerd als persoon tijdens je stage?
Ik heb getoond dat ik leergierig was en ik heb ook uitgesproken wat mijn interesses waren. Ik heb gelukkig de kans gekregen van mijn stageplek om het te proberen. Daardoor heb ik uiteindelijk heel veel zaken ontdekt die ik misschien niet had ontdekt indien ik mijn interesses niet had uitgesproken. Ik heb vooral geleerd dat als je iets wil doen dat nog niet tot je takenpakket behoort, je het gewoon moet bespreken. Veel mensen hebben een afwachtende houding. Mensen denken dat men ze de vraag zal stellen, maar men kan niet altijd weten wat je interesses zijn. Op een bepaald moment gaf ik aan dat ik op set wou staan en de volgende week mocht ik mee op set. Voor ik het wist, stond ik bijna fulltime op set. Spreek dus vooral je verwachtingen uit.
Een anekdote van tijdens je stage?
Ik weet niet of het echt een anekdote is (lacht). Jani TV was opgebouwd rond Jani Kazaltzis en ik had heel veel schrik. Jani is een bekende Vlaming in België en ik dacht OMG, hij gaat mijn kleren niet leuk vinden. Ik vertelde dit aan een van de collega's. De eerste keer dat ik Jani ontmoette, deed hij voor de grap heel gemeen. Op dat moment was ik echt klaar om te wenen (lacht). Hij zei toen: “Het was een grapje.” Oef, een last van mijn schouders dat wegging. Jani is heel fijn om mee te werken. Ik werk nu nog steeds met hem samen. Ik heb een heel goede band met hem. Hij is nu ook een van mijn eerste klanten bij CRAVE Agency. Hij heeft laatst zijn eigen beautymerk gelanceerd. Ik doe daar nu de PR en communicatie. Dit is echt een full circle. Ik heb heel veel geleerd van Jani. Een stage kan ook wel mooie kansen bieden en je kan er leuke mensen ontmoeten.
Een laatste tip voor wie op zoek gaat naar een stage?
Sta open voor alles. Ik heb zelf stagiairs gehad die bepaalde opdrachten geweigerd hebben of die niet flexibel waren. Ga er voor de volle 200 % voor. Je wordt er niet voor betaald en je moet het toch doen om je studies af te ronden. Maak er dus het beste van. Ook al moet je je persoonlijke leven even laten vallen, doe het dan even. Leg je volledige focus op je stage. Dat biedt ook de meeste slaagkansen. Het maakt een wereld van verschil als een bedrijf ziet dat je gemotiveerd bent of niet.
Comments